onsdag 13. februar 2008

Digital kompetanse og kildebruk

I dag var jeg innom bloggen til Einar Berg, som jobber i Nord-Trøndelag fylkeskommune og som jeg møtte på en it's learning-samling i høst. Jeg leste det siste innlegget hans om hva vi trenger å kunne om IKT, og i en kommentarene på bloggen hans, ble det vist til denne slidesharen, "Født som nettbruker?" av Jill Walker som kan være nyttig å bla seg gjennom (tar bare et par minutter). Elevene våre kan mange ting med PCen sin, men ikke alt, og det som er jobben vår, er vel å få enda mer faglig utbytte ut av denne dingsen, jf. vår visjon: "St. Hallvard har en opplæring der digital kompetanse og høy faglig kvalitet fremmer motivasjon og læringsutbytte."

I de nye eksamensoppgavene, i alle fall i norsk, er kildebruk noe elevene vil bli målt på. Med andre ord må vi jobbe mye mer målretta med dette. Biblioteket på Strømsø/Drammen hadde en fin presentasjon om dette på erfaringsutvekslingen etter Kongsbergkonferansen, så her har vi vel nok en utfordring: hvordan trekke inn biblioteket på en enda bedre måte, ettersom bibliotekaren vel er den som har best kunnskap om søking osv.?

5 kommentarer:

Jørn Hoelstad Pettersen sa...

Hei
Spennende å se at dere satser på samarbeid om teknologiintegrasjon i Buskerud - jeg kommer til å følge dere i tiden som kommer!

Ellers er det et par-tre døde linker som dere sikkert vil fikse her: den til Jill Walker Rettbergs presentasjon i posten over her, pluss linkene til St Hallvar og Eiker i venstremenyen (trenger www, tror jeg).

Takk for linken!

marita sa...

Takk for kommentarer! Har vel gått litt fort i svingene da jeg la inn dette... Og ja, de mangla www. Fyrtårnprosjektet er et samarbeid mellom NTNU, Eiker vgs., Kongsberg vgs. og St. Hallvard vgs., BFK og it's learning. Jeg prøvde å samle noen blogger om IKT og skole, så hvis du har flere tips til andre slike blogger mottas de med takk!

Jørn Hoelstad Pettersen sa...

Du har jo selv funnet frem til Einar Bergs "mellom linjene"; han skriver mye bra (og vi har en interessant diskusjon gående nå som vi gjerne vil ha flere innspill i!).

Guttorm Hveem underviser såvidt jeg vet i barne- eller ungdomsskole, men har solid IKT-bakgrunn og mye bra tips på bloggen sin om "IKT i læring".

"Lektor Aksnes skoleblogg" er velskrevet og god - så lenge hun holder ut i norsk skole ...

Jeg har også stort utbytte av å følge med på Øystein Johannesens blogg - han er ekspedisjonssjef i Kunnskapsdepartementet og deler åpent slik jeg gjerne skulle sett andre byråkrater gjøre.

Ellers har jeg selv akkurat etterlyst flere som blogger om skole og IKT - det er ikke så mange. Tips gjerne om dere finner noen også!

Jørn Hoelstad Pettersen sa...

Demre, demre ... hmmm
Kanskje unødvendig med den linken til Lektor Aksnes blogg ...?

marita sa...

Supert, takk skal du ha, skal legge dem til, dvs. jeg er lektor Aksnes, så jeg vet ikke helt om jeg skal legge til meg selv:) Jeg skal ta en kikk innom den diskusjonen!