onsdag 5. mars 2008

Den gode læreren vs. eselet

Mange av oss opplevde i dag Inge Eidsvåg og hans inspirerende foredrag om den gode læreren. Han hadde mange interessante perspektiver på lærergjerningen, og avslutningen om "tillit og pedagogisk frihet" påkalte mange nikkende hoder. I høst stiftet vi også bekjentskap med eselet, og jeg synes bildet er så bra, at jeg måtte låne det fra PPT-en til Hans. Men for å ikke ende opp som eselet nok en gang, kan det kanskje være en idé å gå konkret til verks: Hva kan vi fjerne fra kjerra? Er det noe vi gjør som vi kan forenkle? Er det noe vi kan bruke mindre tid på? Kan en refleksjon rundt hva vi faktisk gjør, hva vi bruker PCen til, hvordan vi bruker digitale verktøy til, hjelpe oss med dette, eller blir det bare en ny runde med planer, skjema osv.? Det var vel ikke tilfeldig at alle lo godt da Eidsvåg sa at "det blir ikke gruppearbeid":), så jeg skal ikke innkalle til noe gruppearbeid eller kreve dokumentasjon om dette, men skriv gjerne inn en kommentar!

Ingen kommentarer: